Winkelwagen Geen producten

NoseTubes gerelateerde artikelen


Onlangs schreef het Dagblad van het Noorden over de NoseTubes:

artikel dvhn nosetubes

 


































De lange weg van NoseTubes

 

Tussen het eerste idee op televisie en de 40ste plek in de top 100 van innovatieve mkb-bedrijven zit minstens tien jaar. Maar Vincent de Jong uit Haren heeft het bereikt met de NoseTubes. Nu nog de verdiensten op peil brengen.


DICK OFFRINGA
 

Een ring van kunststof, nog geen centimeter groot die, eenmaal geplaatst in de neus, ervoor zorgt dat de gebruiker
voldoende zuurstof door de neus binnen krijgt.
Hoe logisch het idee van Hetty Smit uit Twello ook was en hoe enthousiast ook de Deventer kno-arts Tjipco van der Laan zich toonde, pas in 2014 kon Vincent de Jong (28) uit Haren zijn NoseTubes als ondernemer op de markt brengen.

Ons land maakte voor het eerst kennis met Smits idee in het tv-programma Het beste Idee van Nederland. Vincent was toen nog maar net achttien jaar. Pas later zag hij die opnamen en begreep hij waarom mevrouw Smit de finale niet haalde. De presentatie was niet perfect en het onderwerp paste niet goed in het
programma, zo stelt hij.

Kno-arts Van der Laan liet het er niet bij zitten. Hij kent de problemen die vooral ouderen ervaren als gevolg van de slapper wordende huid. De neusgang verkleint hierdoor en daarmee de zuurstoftoevoer, waardoor mensen tijdens hun slaap door de mond gaan ademen. ,,Dat levert een droge mond op, de lucht wordt niet gefilterd en op temperatuur gebracht door de neus, en soms gaan
patiënten er door snurken’’,
legt De Jong uit.

Van der Laan zoekt contact met Vincents vader, Arie de Jong, betrokken bij de ontwikkeling en producent van de Groninger stemprothese, bestemd voor patiënten bij wie het strottenhoofd is verwijderd. Zijn vaders bedrijf wilde de NoseTubes niet tot uitvoering brengen. Maar het voorstel bleef in huize De Jong.
Vincent, eerst student small business & retail management aan Stenden in Leeuwarden en daarop in productontwikkeling geschoold aan de
Michigan State University, pakte het idee op.

De eerste NoseTubes van mevrouw Smit was gebaseerd ‘op een plastic buis uit de bouwmarkt’. Het gaat dan nog om het idee. Aan De Jong de opdracht het verder uit te werken. Het is in de eerste plaats een zoektocht naar de juiste grondstof en naar de perfecte vorm. De kunststof ring mag bijvoorbeeld het gevoelige neusslijmvlies niet irriteren; moet voor het plaatsenen verwijderen de nodige soepelheid hebben en ’s nachts blijven
zitten; en mag bijvoorbeeld niet bijdragen
aan verkoudheid.

,,De mensen van Elbo Technics in Groningen hebben heel goed meegedacht in hetvinden van de juiste kunststof’’, vertelt De Jong. Ze komen na laboratoriumtests uit op een ‘familie van medische siliconen’.
De praktijktest – bestaande uit een groep patiënten die mevrouw Smit rond zich heeft verzameld – levert een nieuwe onderzoeksvraag op. Geen enkele neus is gelijk. ,,Grote neuzen, kleine neuzen, driehoekige neusgaten of ronde omhoog staande neusgaten’’, somt hij op. En daaraan toevoegend: ,,Je wilt graag iedereen helpen.’’ Het resulteert in drie
maten: klein, middel en groot.
,,Maar ook dat blijkt niet voldoende.
We werken nu aan een nog kleinere
en een nog grotere variant.’’
Ondertussen ziet De Jong jr. zijn
geld opraken. Zijn bedrijf MDS staat
voor de kostbare investering in productiemallen, voor CE-keuringen en
voor registratie bij de Inspectie Gezondheidszorg, omdat het product
onder de noemer ‘medisch hulpmiddel
klasse 1’ valt. ,,Geen bank steekt geld in een medische start-up en er was op dat moment geen subsidie hiervoor.’’

Het Health Innovatie Park in Zwolle helpt hem met adviseurs. Inmiddels bekijkt ook de provincie Groningen de mogelijkheid
om financieel bij te springen. Qredits, een fonds van overheid en pensioenfondsen, schiet echt te hulp, al dekken ze hun risico wel af met een hoger percentage dan de
banken. Maar De Jong kan verder. Na een marktonderzoek door studenten introduceert hij in september 2014 de NoseTubes via zijn webshop.

Gesprekken met kno-artsen en
vooral mond-tot-mondreclame leveren
nieuwe klanten op. Dat geldt eveneens voor de verkoop via Bol.com. En het web is internationaal.

De eerste klanten uit België en
Frankrijk hebben zich gemeld. ,,Het zijn vooral Nederlanders die daar wonen.’’
Het komt nu aan op doorgroeien
voor het product, aldus De Jong. De
nominatie voor de innovatieprijs helpt zeker, denkt hij.
,,Voor een relatief klein bedrijf (drie personen, red.) is dit een leuke erkenning. Landelijk op de veertigste plek en in het
Noorden derde. Dit is voor ons echt een beloning.’’

Voor die groei is De Jong in gesprek met Nederlandse apothekers.
Verder zoekt hij partners op de Duitse markt, die interessant is vanwege de vele inwoners die in het algemeen het nodige geld over hebben voor zorg, legt hij die keuze uit. België staat eveneens op het programma, en via een partner in de VS krijgthij toegang tot de Amerikaanse
markt. Ze ruilen producten uit. Voor
de Amerikanen wil De Jong een
neusdouche op de Nederlandse
markt brengen. Dit product, die het
herstel na neusoperaties moet versnellen
en verlichten, wordt nu getest
bij het UMCG.

Nu snel cashen door verkoop van
NoseTubes aan een grote partij? De
Jong denkt er niet aan, ook al is zijn
product nog niet winstgevend.
,,Door alle ontwikkelingskosten
duurt het nog wel even voordat er een plus staat.’’ Samenwerken wil hij wel. ,,Maar dan moet je wel goed kijken met wie. Blijf je wel baas over je eigen product? Ik wil eigen baas blijven. Ik heb hier al zoveel tijd in gestoken.’’

Bron: Dagblad van het Noorden 29 Oktober 2016
FOTO REYER BOXEM

 

Foto
NIEUW: de ChitoRhino neusdouche!

 

Alle bedragen zijn inclusief btw Powered by CCV Shop webshop
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.
Accepteer geselecteerde cookies
Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze webwinkel te faciliteren, het inloggen op onze website te vergemakkelijken en uw instellingen en voorkeuren te onthouden.
U kunt deze cookies uitzetten via uw browser, maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten.